In 1995 stelden de Deense regisseurs Thomas Vinterberg en Lars von Trier het Dogma-manifest op: een ’Eed van zuiverheid’ bestaand uit tien voorschriften, bedoeld om in de film ‘de waarheid in de personages naar boven te halen’. Het was vooral een aanklacht tegen de oppervlakkigheid van de Hollywoodfilms en tegen de oprukkende technologie. Door volgens de regels zo ‘clean’ mogelijk te filmen (zonder rekwisieten, kunstlicht, optische lenzen, make-up en met handheld cameravoering) zijn de Dogma-films een mix van homevideo en documentaire. Dit jaar bestaat Dogma dertig jaar en daarom vertonen we in juni drie bijzondere Dogma-klassiekers.
Het stadje Sollerod trilt op zijn morele grondvesten als een groep volledig onaangepaste intellectuelen zich er vestigt om er een ‘commune van idioten’ te stichten. Ze duiken op alle mogelijke plaatsen op en houden zich aan geen enkele conventie door bijvoorbeeld in het openbaar seks met elkaar te hebben en te doen alsof ze een geestelijke beperking hebben. Dit alles om een reactie te ontlokken bij de ‘bourgeois’ medemens, of dat nu medelijden, afschuw of boosheid is. ‘Idioot zijn is een luxe maar ook een stap voorwaarts.’ Leider van de groep is de arrogante Stoffer, de minst sympathieke van het stel: hij wil zijn zin doordrijven maar is iedereen bereid om voorgoed met zijn oude, ‘normale’ leven te breken?
‘The Idiots’ is de tweede film die volgens de Dogma-spelregels is gemaakt (Dogma#2) en ook de tweede film in Von Triers ‘Golden Heart’-trilogy, waartoe ook ‘Breaking the Waves’ en ‘Dancer in the Dark’ behoren.